رایحه سازمانی چیست و چه ویژگی هایی دارد

بازدید: 1,151 بازدید
رایحه سازمانی چیست

رایحه سازمانی چیست و چه ویژگی هایی دارد

همه ما بارها و بارها با حس بویایی خاطرات تلخ و شیرینی برایمان تداعی شده است ، همیشه بو لباس نو یا بو خوش ماشین صفر کیلومتر برایمان یک حس خوب را ایجاد میکند و باعث لذت از خرید میشود ، استفاده از خوشبوکننده های محیط امروزه در فروشگاه ها بسیار زیاد شده است و علت اصلی آن حس خوب مخاطب زمان ورود به فروشگاه است!

برای نمونه میتوان به شرکت خودروسازی بزرگ نام برد:

در سال ۱۹۹۰ مشترى هاى Rolls Royce شکایت مى کردند که خودروهاى جدید به خوبى مدل هاى گذشته نیست. تحقیقات نشان داد که دلیل این مشکل ، یک عامل به ظاهر بى اهمیت بود : ” بو و رایحه ” این خودروها از مدل هاى قبلى متفاوت بود. این شرکت پس از شناسایى این مشکل با طراحى عطر و رایحه ى مدل هاى سال ١٩۶۵ و پراکندن آن با استفاده از اسپرى هاى مخصوص در اتومبیل هاى جدید توانست این شکایت ها را برطرف سازد.

کافه ها از بوی عود برای حسی نوستالوژیک در مشتریان استفاده میکنند و یا کازینوها از رایحه هایی خاص برای ترغیب مشتریان به ماندن در سالن استفاده میکنند.

تاثیر رایحه بر جذب مشتری

در آزمونى که به عنوان جزئى از یک مطالعه انجام گرفت ، در جفت کفش ورزشى کاملاً مشابه از برند Nike در دو اتاق مجزا قرار گرفت. در یکى از این اتاق ها رایحه ى مطلوب گل ها پراکنده شد. این تحقیق نشان داد که ٨۴ درصد از پاسخ گویان ، نمونه ى کفش قرار گرفته شده در اتاق خوشبو را به دیگرى ترجیح دادند و حتى ارزش این نمونه را بالاتر ارزیابى کردند.

تاثیر رایحه سازمانی در برندینگ

مسئله برند سازی امروزه بسیار پیشرفته شده و دیگر مثل سال های گذشته نیست در گذشته فقط به بحث بصری در رابطه با برند سازی توجه میشد اما امروزه حواس پنج گانه در این موضوع نقش دارند.

یکی از مسائلی که در بحث برندینگ میتونه خیلی موثر باشه بحث رایحه سازمانی هست

متاسفانه در ایران خیلی به این موضوع پرداخته نشده و شاید دلیل اصلیش ناشناخته بودن این موضوع برای برند ها و عدم معرفی خوب توسط شرکت های عطر سازی در ایران است. سوال رایحه سازمانی چیست و چه تاثیری دارد را باید شرکت های برند سازی و 

تاثیر رایحه سازمانی بر بازاریابی

رایحه سازمانی برای یک برند مانند یک ویزیتور عمل میکنه و اگر شما به یک شرکت یا غرفه نمایشگاهی برند سر بزنید و شاهد این اتفاق باشید میل به همکاری با برند به نسبت بسیار بالایی افزایش پیدا میکنه

تو خیلی از مقاله ها میل به ماندن در محل و خرید و همکاری رو بین ۱۰ الی ۱۶ درصد تخمین زدن که خب چون رسمی نیست نمیتونم به جرات بگم!

برندهایی که از رایحه سازمانی برای شرکت خود استفاده کرده اند

Victoria’s secret یکی از برترین شرکت های تولید کننده اسپری ، بادی اسپلش و…  سال هاست که با پراکندن رایحه ى وانیل در فروشگاه هاى خود آن را به یکى از عناصر برند خود مبدل ساخته است.

سامسونگ : فروشندگان این برند با استفاده رایحه هاى ناشناخته و جدید در تلاشند تا از آن به عنوان عامل تمایز استفاده کنند.

هتل هاى Westin: این برند اقدام به طراحى و تهیه رایحه اى جدید و منحصر به فرد ، رایحه ى چاى سفید و استفاده از آن در سالن ها و فضاهاى عمومى و پر رفت و آمد کرد. این رایحه به شیوه اى طراحى شد که بتواند براى تمامى قومیت ها و مردم گوشه و کنار جهان جذابیت داشته باشد و حس آرامش را به آن ها منتقل کند.

شرکت هواپیمایى Singapore Air Lines : این شرکت با ارائه ى حوله هاى گرم و معطر به مسافران در فضاى هواپیما پراکنده مى شود و مى تواند حس آرامش ، سبکى و اطمینان خاطر را به تجربه ى پرواز مسافران بیفزاید.

همه چیز درباره رایحه سازمانی

رایحه سازمانی و استفاده از آن به عنوان یک مزیت رقابتی

برخى از این برندها تلاش کردند تا از رایحه ى متعلق به خود به عنوان یک مزیت بازاریابى بهره گیرند. به عنوان مثال ، زمانى که تولید کننده ى Crayola Crayons از تأثیرات مثبت رایحه ى خاص خود بر مشترى ها آگاهى شد ، تصمیم گرفت تا از آن در جهت ایجاد مزیت بازاریابى استفاده کند. امروزه بسیارى از بزرگسالان با احساس دوباره ى رایحه ى Crayons خاطرات دوران کودکى خود را به یاد مى آورند و این رایحه یکى از عناصر ارزشمند این برند تلقى مى شود. شرکت Crayola به تازگى مصمم شد تا به ثبت این رایحه تحت علامت تجارى خود ، از آن به عنوان مزیت رقابتى براى ورود به بازارهاى جدید استفاده کند.

نکات مهم هنگام انتخاب رایحه سازمانی

بهترین رایحه ها ، رایحه هایى هستند که بیش از حد تند و شدید نباشند ، زیرا رایحه هاى تند مى توانند تأثیرات منفى بر مشترى ها داشته باشند. همچنین توجه به این نکته لازم است که رایحه ها باید براى جنسیت مورد هدف شرکت ( مذکر یا مؤنث ) جذاب باشند و تجربه اى به یاد ماندنى به جاى گذارند.

تهیه رایحه سازمانی به چه شکلی است؟

رایحه سازمانی رو شرکت های عطر سازی با توجه به نوع سلیقه ، حرفه و کسب و کار شما طراحی میکنند و این طراحی با ادغام چندین رایحه انجام میشه

فروشگاه آرایشی پایون در کنار تیم کانون تبلیغاتی گراف آماده همکاری جهت مشاوره و خرید رایحه سازمانی با توجه به اصول برندینگ برای شرکت و سازمان شما.

در این مقاله به رایحه سازمانی چیست پرداختیم و در مقاله های بعدی نکات مهم تری در این باره خواهیم گفت ، با ما همراه باشید!

 

دسته بندی مجله آرایشی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت